Perämoottorin huolto


Perämoottorin huolto on hyvin tärkeä työ, jotta moottori toimisi luotettavasti. Myös polttoaineenkulutus on huolletulla moottorilla alhaisempi ja käyttöikä pidempi. Huolla moottori vähintään kerran kaudessa. Veneissä käytetään sekä kaksi- että nelitahtisia moottoreita. Näiden huoltotoimet eroavat hieman, suurin ero on nelitahtimoottorien tarvitsema moottorin öljynvaihto. Tässä artikkelissa käsitellään ensin yhteiset huoltotoimenpiteet, ja lopuksi mallikohtaiset huollot. Tämän ohjeen lisäksi kannattaa etsiä perämoottorin mallikohtainen käyttöohje, sillä siitä löydät eri osien sijainnin juuri sinun moottorissasi.

Perämoottorin huolto kannattaa aloittaa pesulla. Ensin moottori, ja mielellään koko vene tulee pestä huolella. Käytä pesuun harjaa ja veneen pesuun tarkoitettua pesuainetta. Erityisen tärkeää on huolehtia potkurin puhtaudesta, sillä likainen potkuri aiheuttaa vastusta ja lisää polttoaineenkulutusta.

 

  1. Vaihteistoöljyn vaihto

Vaihteistoöljy eli ns. peräöljy tulisi vaihtaa kerran kaudessa, mielellään syksyisin. Mikäli potkuriakselin tiiviste on vuotanut, ei mahdollinen vesi pääse näin jäätymään vaihteistossa talvisäilytyksen aikana. Suosittelen ehdottomasti käyttämään öljynvaihdossa tähän tarkoitukseen valmistettua pumppua. On olemassa myös öljytuubeja, joilla rasvaa voi pursottaa vaihteistoon, mutta koska vaihteisto täytetään alhaalta ylöspäin ja tuubeja joutuu vähänkin isommissa moottoreissa käyttämään useita, on tämä tapa todella hankala ja sotkuinen. Pumpun lisäksi tarvitset ruuvimeisselin, uutta öljyä (katso vaatimukset käyttöohjeesta), rättejä ja astian jäteöljylle. Myös tulpan ja tarkistusaukon tiivisteet kannattaa uusia öljynvaihdon yhteydessä, jotta öljyä ei vuoda vesistöön.

Nelitahtimoottoreissa vaihteistoöljyn vaihto on hyvä tehdä samaan aikaan moottoriöljyn vaihdon kanssa. Näin saat kätevästi kummatkin öljyt astiaan. Katso ohjeet sivun alaosasta moottoriöljyn vaihtoon.

Monissa moottorimalleissa moottorin asennolla ei ole väliä, mutta suositeltavaa on pitää moottori pystyasennossa jotta jäteöljyn talteen saaminen on varmempaa. Moottorin alaosassa, potkurin lähistöllä on usein kolme suurehkoa ruuvia. Alin on öljyn tyhjennys/täyttöruuvi, toinen ylempi on tarkistusaukko (merkitty usein sanalla OIL LEVEL) ja kolmannesta voidaan syöttää vettä jäähdytysjärjestelmään (merkitty usein sanalla WASH).

Toimi näin:

  1. Aloita asettamalla laakea astia jäteöljylle moottorin alle. Avaa alin ruuvi, jolloin öljyä alkaa valua astiaan. Avaa sitten tarkistusruuvi, joka on toinen ylemmistä. Sieltä pääsee korvausilmaa vaihteistoon jolloin öljy alkaa valua kunnolla.
  2. Kun kaikki öljy on valunut, kiinnitä pumpun letku alimpaan reikään, siihen josta öljy valui ulos. Pidä jäteöljyastia moottorin alla. Pumppaa öljyä vaihteistoon rauhallisesti. Kun öljyä alkaa valua ylemmästä tarkastusaukosta, pumppaa vielä pari painallusta jotta kaikki ilma poistuu. Sitten aseta tarkastusaukon ruuvi paikalleen ja kiristä.
  3. Irrota pumpun letku, ja kierrä alempi ruuvi nopeasti paikalleen jotta öljyä ei ehdi valumaan ulos. Kiristä molemmat ruuvit huolella.
  4. Pyyhi lopuksi moottorin ulkopinta öljyvalumista ja toimita jäteöljy asianmukaisesti kierrätykseen.

 

Jäteöljyn tulisi olla ruskeaa. Mikäli sen on harmaata tai vaaleaa, öljyn sekaan on päässyt vettä. Se on voinut tulla joko viallisen huoltoruuvin tiivisteen kautta tai niiden puutteellisen kiristämisen takia. Myös potkurin akselitiiviste on voinut vuotaa. Mikäli öljyn seassa on metallihileitä, on vaihteisto vaurioitunut ja se pitäisi avata ja korjata. Tällöin moottoria ei kannata käyttää.

 

  1. Sytytystulppien vaihto

Sytytystulppien vaihto on toinen veneen perushuoltotoimenpide vaihteistoöljyn vaihdon lisäksi. Ne kannattaa vaihtaa aina parin kesän välein, suurilla ajomäärillä kerran kaudessa.

Tarvitset vaihtoon uudet sytytystulpat (kato malli moottorin käyttöohjeesta), sytytystulppa-avaimen ja esimerkiksi maalisiveltimen jolla voit puhdistaa tulppien ympäristön moottorissa. Momenttiavain on suositeltava, mutta ei pakollinen.

Näin vaihdat sytytystulpat:

  1. Avaa moottorin kotelo ja puhdista tulppien ympäristö pölystä. Tämä on tärkeää, jotta sylintereihin tai kierteisiin ei joudu epäpuhtauksia. Voit käyttää puhdistukseen esim. maalisivellintä tai paineilmaa
  2. Irrota sytytysjohdot tulpista. Huomioi, että muistat mikä johto menee mihinkin sylinteriin! Sekoittumisen välttämiseksi on suositeltavaa johdot yksi kerrallaan, jos johdot eivät haittaa työskentelyä. Joissain malleissa ei ole johtoja, vaan jokaisen tulpan päällä on oma sytytyspuola. Se on usein yhdellä ruuvilla kiinni.
  3. Kierrä sytytystulppa irti vastapäivään. Varmista rakotulkin avulla uuden tulpan kärkiväli, ohjearvo löytyy käyttöohjeesta. Mikäli arvo on liian pieni, voit varovasti kääntää sitä isommaksi ruuvimeisselin tai esim. puukon avulla. Jos väli on liian suuri, voit esimerkiksi koputella tulppaa pöytää vasten jolloin väli pienenee. On olemassa myös kärkivälin säätämiseen tarkoitettuja työkaluja, joilla välin tarkistus ja säätö on helppoa.
  4. Tarkista että sytytystulpan reiän ympäristö ja tiivistepinta on puhdas. Jos ei, niin puhdista se varovasti.
  5. Kierrä uusi tulppa paikalleen, ensin sormitiukkuuteen ja sen jälkeen momenttiavaimella oikeaan kireyteen, joka löytyy käyttöohjeesta. Mikäli sinulla ei ole momenttiavainta, kierrä uutta tulppaa käsikiristyksen jälkeen puoli kierrosta avaimella.
  6. Aseta lopuksi tulpanjohdot tai sytytyspuolat paikoilleen.

 

  1. Polttoainesuodattimen vaihtaminen

Polttoainesuodattimia on kahta mallia, toinen malli voidaan puhdistaa mutta toinen täytyy vaihtaa. Suodatin kannattaa puhdistaa/vaihtaa kerran kaudessa. Suodattimissa on paljon mallikohtaisia eroja, joten kannattaa katsoa myös oman moottorin käyttöohjeesta tarkempaa tietoa.

Toimi näin:

  1. Irrota ensin polttoaineletku tankista ja poista moottorikotelo.
  2. Kierrä suodatinosa irti telineestä vastapäivään. Jossain malleissa suodatinyksiköstä täytyy ensin irrottaa letkut, jolloin koko yksikön voi nostaa pois ja sitten kiertää suodatinosan irti. Varo hukkaamasta tiivisteitä, kun avaat suodattimen. Mikäli suodatin on hyvin likainen eikä sitä saa enää puhdistettua, vaihda se uuteen. Yleensä muoviset suodattimet saa paineilmaa tai harjaa käyttämällä puhtaaksi. Paperiset suodattimet täytyy aina vaihtaa.
  3. Asenna osat takaisin, huomioi että tiivisteet tulee paikalleen. Pumppaa lopuksi käsipumpulla ja varmistu että polttoainejärjestelmä ei vuoda.

 

  1. Anodien vaihtaminen

Perämoottoreissa käytetään sinkkianodeja, joiden tehtävä on hapettua moottorin osien sijaan. Mikäli niitä ei olisi, korroosion vaikutuksesta moottorin sisäosat voisivat ruostua tai hapettua. Sinkillä on korkeampi pelkistyspotentiaali kuin esimerkiksi alumiinilla, joten sinkki pelkistyy helpommin.

Nämä anodit tulee tarkastaa aina vuosihuollon yhteydessä ja uusia tarvittaessa. Mikäli niistä on irronnut palasia tai ne ovat silminnähden hapettuneet, vaihda vahingoittuneet anodit uusiin. Vaihtaminen on helppoa, niissä on usein ruuvit jotka avaamalla ne saa irti. Huomioi vaihdossa, että laitat uuden anodin samaan asentoon kuin vanha oli, sillä tietyt anodit voivat vaikuttaa veneen suuntavakauteen.

 

  1. Rasvaukset

Moottorissa on yleensä muutama rasvanippa, joihin täytyy työntää rasvaa. Nippojen paikat löytyvät käyttöohjekirjasta. Lisäksi kannattaa rasvata vesivaseliinilla ohjaustanko, joka kääntää moottoria. Myös moottorinkotelon avaussalpoihin on hyvä laittaa hieman rasvaa. Rasvaa myös potkuriakseli. Väännä akselin päässä oleva sokka irti ja avaa kruunumutteri. Puhdista akseli ja rasvaa se vesivaseliinilla. Asenna potkuri paikalleen, kierrä kruunumutteri käsin kiinni. Kiristä vielä avaimella, kunnes seuraava ura tulee kohdalle, jotta saat sokan asennettua. Muista vaihtaa sokka uuteen! Taivuta pihdeillä sokka kruunumutterin ympärille.

 

  1. Akun tarkistaminen

Puhdista akku ensin ulkopuolelta pyyhkimällä kostealla liinalla. Mikäli akku on perinteinen malli, jossa on korkit, avaa korkit ja tarkista että akkunesteen pinta on oikealla tasolla. Täytä tarvittaessa maksimimerkkiin asti akkuvedellä ja sulje korkit. Irrota akkukengät (ensin miinusnapa) ja harjaa navat ja kenkien sisäpuolet puhtaaksi hapettumista metalliharjalla. Kiinnitä kengät takaisin napoihin (ensin plusnapa, viimeiseksi miinusnapa) tiukasti. Suosittelen vielä suojaamaan liitokset akkunaparasvalla, se estää hapettumista. Huomioi, että akkunaparasva laitetaan vasta sitten kun akunkenkä on paikoillaan! Sitä ei siis saa olla kengän ja navan välissä. Kiinnitä akku lopuksi paikoilleen, ja varmista että se on tukevasti kiinni.

 

 

Seuraavaksi käsitellään kaksi- ja nelitahtimoottoreiden erityiset huoltotoimenpiteet

 

Nelitahtimoottorit: moottoriöljyn vaihto

Moottoriöljy tulisi vaihtaa aina kerran kaudessa. Ennen öljynvaihtoa moottori olisi hyvä saada lämpimäksi. Voit ajaa veneellä ja vaihtaa öljyt ajon jälkeen, tai maalla ollessa voit käyttää erillistä huuhtelulaitetta, jonka avulla moottoria voidaan käyttää myös maalla. Huuhtelulaitteeseen liitetään vesiletku joka syöttää moottoriin vettä. Moottoria ei saa käyttää ilman jäähdytysvettä, muutoin vesipumppu hajoaa.

Tarvitset öljynvaihtoon uutta öljyä (katso vaatimukset käyttöohjeesta), suppilon, avaimen poistotulpan avaamiseen (kiintolenkki tai ruuvimeisseli), uuden suodattimen (katso malli käyttöohjeesta), poistotulpan uuden tiivisteen, jäteöljyastian ja paperia tai rättejä.

Toimi näin:

  1. Poista vanhat öljyt avaamalla poistotulppa. Se on usein moottoriosan alapuolella, katso moottorisi käyttöohjeesta tarkka paikka mikäli et löydä tulppaa. Vaihtoehtoisesti voit käyttää imulaitetta ja imeä vanhat öljyt ulos täyttöaukosta, mutta tällöin vanhoja öljyjä voi jäädä hieman moottorin sisään.
  2. Avaa täyttöaukon korkki, jolloin vanhat öljyt soljuvat nopeammin ulos.
  3. Öljyjen valuttua, vaihda poistotulppaan uusi tiiviste ja sulje se. Mikäli vanhat öljyt olivat hyvin likaiset, kannattaa ennen tulpan sulkemista kaataa desilitra tai pari täyttöaukosta, jolloin uusi öljy huuhtelee moottoria.
  4. Vaihda öljynsuodatin. Vanha lähtee irti kiertämällä sitä vastapäivään. Aseta sitä ennen suodattimen alle paperia tai rättejä, sillä sieltä voi valahtaa hieman öljyä. Mikäli suodin on tiukassa, apuna kannattaa käyttää öljynsuodatinavainta, avaimia myydään varaosamyymälöissä. Ennen kuin kierrät uudet suotimen kiinni, sivele tiivisteeseen öljyä jotta avaaminen on helpompaa ensi kerralla.
  5. Täytä maksimimerkkiin asti uudella öljyllä, oikean määrän löydät käyttöohjeesta. Älä kaada kerralla käyttöohjeen kertomaa määrää, vaan jätä muutama desi vajaaksi ja täytä maksimiin öljytikkua apuna käyttäen. Moottoriin on voinut jäädä vanhaa öljyä, jolloin käyttöohjeen määrä ei pidä paikkaansa.
  6. Huolehdi jäteöljyn ja vanhan suodattimen asianmukaisesta kierrätyksestä.

 

Kaksitahtimoottorit: voiteluöljysäiliön täyttö

Kaksitahtimoottoreissa on erilainen voitelujärjestelmä kuin nelitahtimoottoreissa, ne eivät siis tarvitse moottoriöljynvaihtoa. Sen sijaan täytä mahdollinen öljysäiliö kaksitahtiöljyllä. Kaikkein pienimmissä moottoreissa ei ole erillistä öljysäiliötä, vaan öljy sekoitetaan bensiinin joukkoon.

 

Arvioi tämä artikkeli