Pulmatilanteita


Vaikka ruohonleikkureita huoltaa hyvin voi eteen tulla silti pulmatilaneita.  Tässä esitellään ja annetaan ratkaisu yleisimpiin pulmatilanteisiin. Jos ruohonleikkuri ei käynnisty talven jälkeen, tarkista nämä seikat ennen kuin viet kojeen huoltoon.

 

Perustarkastukset

Varmistu ensin siitä, että tankissa on tuoretta polttoainetta. Jos polttoaine on talven yli seisonutta, kaada se pois ja tankkaa tilalle uutta bensiiniä. Polttoainesuositus: 98 E5.

Oletko muistanut pitää turvakahvaa pohjassa? Turvakahvaa pitää painaa jo käynnistysvaiheessa, että moottori käynnistyy. Käsikaasumalleissa tarkista, että kaasu on täyskaasu-asennossa.

Tarkista, että sytytystulppa on kunnolla paikallaan, ja että tulpan johto on kunnolla kiinni. Monasti talven jälkeen johto on jäänyt irti, ja luonnollisesti kone ei tällöin käynnisty.

Varmista, että moottorisssa on tarpeeksi öljyä. Joissakin malleissa on öljyvahti, ja moottori ei käynnisty jos öljyä ei ole riittävästi.

Olethan muistanut ryypyttää? Monissa ruohonleikkureissa on tankin päällä punainen kuminen nappi. Paina siitä ensin kolme kertaa, ja jos kone ei sittenkään käynnisty, paina vielä 3 kertaa. Mikäli moottori ei käynnisty, odota viisi minuuttia ja yritä uudelleen. Voit myös irroittaa sytytystulpan ja työntää reiästä sylinteriin ruokalusikallisen bensiiniä. Laita nopeasti tulppa ja sen johto kiinni, ja yritä käynnistää moottori. Hyvin usein moottori käynnistyy tällä tavalla.

Vanhemmissa Briggs & Strattonin moottoreissa, joissa ei ole ryyppynappia, kannattaa kokeilla seuraavaa vinkkiä: Nosta leikkuria siten, että sytytystulppa osoittaa maata vasten. Pidä leikkuria tässä asennossa kolme-neljä sekuntia ja koita käynnistää leikkuri. Tällä tavalla kaasuttimeen valuu bensiiniä ja moottori käynnistyy helpommin.

 

Lisätarkastukset

Jos edelliset toimet eivät auttaneet, tarkaista myös nämä seikat.

Irroita sytytystulppa, ja laita johto kiinni kiinni tulppaan. Pyydä jotakuta pitämään turvakahvaa pohjassa ja vetämään käynnistysnarusta. Ota kiinni tulpan johdossa olevasta mutkasta, jossa on vahvempi eriste, ja pidä tulpan kierreosan reunaa sylinterikannessa kiinni. ÄLÄ KOSKE sytytystulppaan samaan aikaan kun käynnistysnarua vedetään, voit saada voimakkaan sähköiskun. Nyt kun kaverisi vetää käynnnistysnarusta, pitäisi tulpan kärkien välissä näkyä kipinöintiä. Jos ei näy, katso kohta ”ei kipinöintiä”. Jos näet säkenöintiä siirry kohtaan ”kipinä näkyy”.

Ei kipinöintiä

Mikäli sytytystulpassa ei näkynyt kipinöitä, uusi sytystulppa. Mikäli tämä ei auta, tarkista turvakahvan vaijeri. Joskus vaijeri on venynyt, eikä kahva liikuta moottorin kytkintä tarpeeksi. Irroita vaijerikuori, ja käännä vaijerin päässä olevaa kiinnikettä, jolloin vaijeri kiristyy. Asenna vaijerikuori takasisin ja tarkista kipinä.

Mikäli nämä eivät auta, on luultavasti sytytyspuola viallinen. Uusi sytytyspuola ruohonleikkuriin maksaa noin 50-60 euroa uutena. Puola on tee-se-itse-miehelle helppo vaihtaa itsekin. Moottorin suojakotelo irroitetaan, jolloin puola näkyykin heti (se osa mihin sytytystulpan kaapeli menee). Irroita puolan ruuvit ja liitin. Kun asennat uutta puolaa, laita kaksinkerroin taitettu A4-paperi puolan ja vauhtipyörän väliin, ja laita puola kiinni paperiin. Kiristä ruuvit ja poista paperi. Nyt puola on hyvin lähellä vauhtipyörää, jolloin kipinä on mahdollisimman voimakas ja moottori käy hyvin. Pyöritä vielä vauhtipyörää käsin, tarkistaaksesi ettei puola ota siihen kiinni missään vaiheessa.
Jos sytytystulppa hajoaa usein, voi syynä olla väärin säädetty sytytyspuola. Puolan tulee olla hyvin lähellä vauhtipyörää. Sopivan välin saat, kun taitat A4-paperin puolan ja vauhtipyörän väliin, laitat puolan kiinni paperiin ja kiristät puolan siihen.

Kipinä tulee

Jos näet kipinän, on vika polttoainepuolella.  Kun sylinteriin laittaa manuaalisesti polttoainetta ja käynnistää moottorin, se käy vähän aikaa ja sammuu, kun uutta polttoainetta ei tule kaasuttimesta. Tällöin ainoa ratkaisu on poistaa kaasutin ja puhdistaa se läpikotaisin.  Työ ei sinänsä ole vaikea, mutta se vie aikaa hyvin tehtynä. Huolelliseen kaasuttimen puhdistukseen kuuluu ilmansuodattimen puhdistus/vaihto, kaasuttimen puhdistus ja tankin huuhtelu/puhdistus. Mikäli kaasuttimessa on kalvo, tulee se ehdottomasti tässä yhteydessä vaihtaa uuteen. Esimerkiksi Briggs & Stratton classic 35 -mallissa kaasuttimen kalvon venyminen ja rikkoutuminen on erittäin yleistä. Jos ruohonleikkurimalliisi kuuluu polttoainesuodatin, kannattaa myös se vaihtaa uuteen. Tätä kannattaa ehkä kokeilla jo ennen kaasuttimen irroitusta ja puhdistusta. Mistä sitten tietää, onko ruohonleikkurissani suodin? Mikäli tankin ja kaasuttimen välissä on kumista polttoaineletkua, on suodatin siinä, jos on. Jos kaasutin ja tankki on päällekkäin, on suodatin tankin sisällä ja harvoin tukossa.

 

 

Moottorin vaeltava käynti

Ruohonleikkurin käynti huojuu ja aaltoilee? Jos ruohonleikkurin moottori sahaa ja kierrosnopeus vaeltaa, voi siihen olla useita syitä. Vanha bensiini voi aiheuttaa käynnin vaihtelua. Myös likainen ilmanpuhdistin on yleinen syy. Briggs & Stratton Classic 35 -mallissa erittäin yleinen vika on kaasuttimen kalvon venyminen, mikä näkyy esimerkiksi kierrosten vaihteluna, lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena ja savuttamisena. Ilmanpuhdistimen vaihto-ohje löytyy ylhäältä kausihuolto-osiosta.  Myös käyntinopeuden säätösysteemi voi olla vikana, mutta tätä esiintyy harvemmin. Toiminta perustuu useimmissa malleissa vauhtipyörästä tulevaan ilmavirtaan, joka liikuttaa puolan vieressä olevaa läppää ja se puolestaan liikuttaa kaasuläppää. Tarkista että mekanismi ei jumita ja puhdista/rasvaa tarvittaessa.

 

Kaasuttimen kalvon vaihto-ohje pääpiirteittäin (B & S Classic 35 malliin):

 

  1. Poista ilmansuodatinkotelo. Irroita tankin kaksi kiinnitysruuvia, toinen on täyttöaukon vieressä ja toinen sytytystulpan puoleisessa päädyssä. Vedä tankki-kaasutin – pakettia pois päin moottorista, niin että kaasutin irtoaa sylinteristä. Irroita huohottimen kumiletku sekä kaasuttimen vivusto moottorista. Kaasuttimen vivusto lähtee, kun kaasutinta kallistaa tiettyyn asentoon. Varmista että, imusarjan tiiviste ja valkoinen lukkorengas eivät putoa ja huku.
  2. Irroita kaasutin tankista, avaamalla runsas määrä ruuveja. Nyt näet kalvon, se on kaksiosainen, joten katso miten päin ne ovat jotta osaat asentaa uuden oikein. Nyt kaasutin ja tankki on hyvä puhdistaa, voit käyttää tähän tarkoitettua ainetta tai jotain liuotinta.
  3. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Varmista kasausvaiheessa, että imusarjan tiiviste ja lukkorengas tulevat paikalleen.

 

Toinen ruuvi on tankin korkin vieressä
Toinen ruuvi on tankin korkin vieressä

 

Arvioi tämä artikkeli