Ruohonleikkurin huolto


Ruohonleikkuria pitää huoltaa säännöllisesti valmistajan ohjeiden mukaan. Näin se käynnistyy varmasti eikä vikojakaan tule niin herkästi. Työt on helppo tehdä itse, eikä erikoistyökaluja tarvita. Alla olevat ohjeet ja kuvat ovat Briggs & Stratton Quantum 65 -moottorille, mutta niitä voi soveltaa myös muihin moottoreihin ja merkkeihin.

Tarvitset perustyökaluja, kuten ruuvimeisseleitä, kiintolenkkejä ja hylsyjä. Moottorin pohjassa sijaitsevan öljypropun avaamiseksi tarvitset neliöpäisen räikkäavaimen jatkovarren tai sovitinkappaleen. Joissakin malleissa sen saa auki myös jakoavaimella. Lisäksi tarvitset uutta moottoriöljyä 0,6 litraa, suositus on pienkoneöljy SAE 30. Lisäksi kannattaa varata moottorimalliisi sopiva sytytystulppa (Champion RJ19LM) ja ilmansuodatin.
Ruohonleikkurin polttoaineena käytetään bensiiniä. Polttoainesuositus: 98 E5.

 

1. Öljynvaihto

  1. Laita tankkiin bensiiniä noin 1-3 dl. Käynnistä moottori ja käytä sitä niin kauan, kunnes moottori sammuu bensan puutteeseen.
  2. Kun moottori on vielä lämmin, ota terä irti ja mahdollisesti sen alla oleva suojamuovi (ks. kuva alempana). Aseta ruohonleikkurin alle n. litran kokoinen jäteöljyille sopiva astia (esimerkiksi tyhjä öljypullo/kanisteri). On olemassa myös tähän tarkoitukseen tehtyjä ”kaukaloita”, mutta sellaisen voi tehdä itsekin poistamalla kanisterista toisen kyljen.
  3. Avaa öljyn tyhjennystulppa neliöpäisellä räikän jatkovarrella tai sovittimella. Useimmissa moottoreissa öljytilavuus on 0,6 l (6 dl).
  4. Kun öljyä ei enää tule, paina turvakahva pohjaan (varmista myös, että tulpanjohto ei ole kiinni!), ja pyöritä moottoria narusta vetämällä pari kertaa. Näin kaikki vanha öljy varmasti poistuu. Ruohonleikkuria on hyvä myös vähän kallistella, jolloin sieltä valuu vielä vähän öljyä.
  5. Sitten voit laittaa öljypropun takaisin kiinni käsin pyörittämällä, ja sen jälkeen kiristää hieman avaimella. Huomaa, että tulppaa ei saa kiristää kovin kireälle, vain sen verran, että se ei irtoa itsestään.
  6. Aseta suojamuovi ja terä takaisin paikalleen.
  7. Kaada moottoriin uutta öljyä. Kaada ensin esim. puoli litraa, tarkista sitten öljymäärä ja lisää kunnes öljy on ylärajalla.

    Annostele öljyä moottoriin suositeltu määrä
    Annostele öljyä moottoriin suositeltu määrä

Huom! Jos aiot puhdistaa ruohonleikkurin perusteellisesti, öljyä ei kannata vielä täyttää. Kun moottorissa ei ole öljyä, voi laitetta kallistella surutta ilman pelkoa öljyn valumisesta vääriin paikkoihin.

Ruohonleikkurin pohjassa on monasti kiinnikuivunutta ruohoa. Sen saa parhaiten irti, kun pohjan kastelee muutaman kerran läpimäräksi. Näin ruohosilppu pehmenee ja puhdistus helpottuu. Painepesurilla puhdistus on helppoa, mutta älä suihkuta liian läheltä, jotta maali ei irtoa. Myös moottorin pesussa on oltava varovainen, jotta vettä ei pääse polttoainetankkiin.

Kastele pohja, niin kiinnijuuttunut ruoho irtoaa helpommin
Kastele pohja, niin kiinnijuuttunut ruoho irtoaa helpommin


2. Ilmansuotimen huolto

Märkä vaahtomuovisuodatin, moottorin päällä

  1. Suodatin sijaitsee moottorin päällä olevassa kotelossa. Avaa kotelon keskellä oleva ruuvi ja nosta kotelo pois paikaltaan.
  2. Avaa kotelo ja poista sieltä vaahtomuovisuodin. Paina mieleen osien sijainti ja irrota kaikki osat. Jos ilmansuodatin on hyvin likainen tai rikkoutunut vaihda se uuteen.
  3. Laita kaikki osat liuottimeen (myös astianpesuaine käy) ja anna niiden puhdistua siellä jonkin aikaa. Pese osat ja vaahtomuovi kunnolla.
  4. Kuivaa osat tai jätä kuivumaan yön yli. Kun vaahtomuovi on kuiva, annostele siihen pari ruokalusikallista puhdasta moottoriöljyä ja purista ylimääräinen öljy pois. Öljyyn jäävät kiinni moottoriin pyrkivät epäpuhtaudet.
  5. Aseta osat koteloon samassa järjestyksessä, kuin puritkin ne ja sulje rasia.
  6. Puhdista polttoainetankin yläosa ja kaasutin + kaasuttimessa olevat jouset. Paineilmalla puhdistus on helppoa, mutta voit myös käyttää esimerkiksi moottorin pesuainetta (tai liotinta) joka poistaa rasvan. Noudata voimakasta huolellisuutta, että roskia ei mene ilmansuotimen aukosta kaasuttimeen!
  7. Aseta lopuksi ilmansuodatin paikalleen ja kiristä ruuvi kunnolla.
Ilmansuodattimen rasia
Ilmansuodattimen rasia

 

 

Kuiva paperisuodin, moottorin kyljessä

  1. Suodatin sijaitsee moottorin oikealla puolella muovisen kannen alla. Avaa kannen yläosassa oleva ruuvi.
  2. Kun ruuvi on irti, vedä kantta yläreunasta (moottorista poispäin), ja nosta kantta, jolloin alareunassa olevat kielekkeet irtoavat paikoistaan.
  3. Puhdista kansi ja ilmasuodattimen kotelo. Jos suodattimeen kuuluu myös esipuhdistin, pese se astianpesuainevedessä.
  4. Puhdista ilmansuodatin koputtamalla sitä tasaista pintaa vasten. Älä puhdista suodatinta paineilmalla. Jos se on hyvin likainen tai rikkinäinen, vaihda se uuteen. Älä öljyä suodatinta.
  5. Kuivaa osat ja aseta ilmansuodatin kanteen. Aseta kannessa olevat kielekkeet kotelon alareunan rakoihin ja käännä kansi ylös. Pidä kantta toisella kädellä ja kiristä ruuvi tiukasti.

 

Paperisuodattimen kotelo
Paperisuodattimen kotelo
Uusi ja vanha suodin
Uusi ja vanha suodin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Sytytystulpan huolto

Sytytystulppa pitää vaihtaa 100 tunnin välein. Sen voi vaihtaa myös joka kesä, mutta se ei ole mielestäni tarpeellista, jos tulpan puhdistaa ja säätää kärkivälin aina vuosittain. Sytytystulpan kärkivälin tulee olla 0,75 mm. Yleisin sytytystulppamalli on Champion RJ19LM.

 

Näin irroitat ja huollat sytytystulpan:

  1. Irrota tulpanjohto sytytystulpasta.
  2. Puhdista sytytystulpan ympäristö sekä sylinterin kansi paineilmalla. Voit myös käyttää pientä harjaa
  3. Aseta sytytystulppa-avain tulpan ympärille, ja käännä vastapäivään. Jos tulppa ei ota auetakseen, voit suihkuttaa kierteisiin vähän irrotusöljyä. Jos tulppa on oikein jumissa, voit jättää irrotusöljyn vaikuttamaan yön yli. Mikäli et saa tulppaa auki, voit kokeilla irroittamista kuumasta moottorista. Tällöin on oltava kuitenkin varovainen, sillä kuumassa moottorissa kierteet menevät herkästi piloille.
  4. Kun saat tulpan irti, puhdista paperilla sylinterin ympäristö. Varo kuitenkin, että roskia ei mene sylinteriin. Älä käytä paineilmaa sylinterin puhdistuksessa, jos tulppa ei ole paikallaan!
  5. Jos et aio uusia sytytystulppaa, niin laita se esimerkiksi ruuvipenkkiin kiinni, ja puhdista se teräsharjalla. Kun se on tarpeeksi puhdas, irrota tulppa ja koputtele sitä pöydän reunaa vasten ylösalaisin, jolloin irronnut noki putoaa pois. Sen jälkeen tulppa on hyvä puhdistaa vaikka jarrujen puhdistusaineella.
  6. Mittaa kärkiväli rakotulkilla. Jos kärkiväli on liian suuri, koputtele tulppaa pöytää vasten jolloin kärkiväli pienenee. Jos se on liian pieni, työnnä  talttapäinen ruuvimeisseli kärkien väliin ja väännä rakoa varovasti isommaksi. Voit myös käyttää tähän tarkoitukseen suunniteltua työkalua. Myös uudet sytytystulpat kannattaa säätää ennen asennusta, sillä kärkiväli ei välttämättä ole aina oikea.
  7. Kun sylinterikansi ja tulppa ovat puhtaat, kierrä sytytystulppa käsin niin kireälle kuin saat. Aseta avain tulppaan ja kiristä vain hieman, n. 1/8 – 1/4 kierrosta. Uutta tulppaa kiristetään enemmän kuin käytettyä, sillä tiiviste antaa uudessa tulpassa myöten.
  8. Kiinnitä tulppaan sytytysjohto.
Vanha ja karstainen sytytystulppa
Vanha ja karstainen sytytystulppa
Arvioi tämä artikkeli