Moottoriöljyn tarkistus on nopea, mutta tärkeä työ. Auton öljyjen tarkistus on hyvä tehdä kerran kuukaudessa, vanhemmissa autoissa useamminkin. Moottorissa tulee olla öljyä, joka voitelee moottorin sisäisiä liikuvia osia. Valmistaja on määritellyt tietyt raja-arvot joiden välissä öljyn määrän on oltava. Nämä raja-arvot näkyvät öljyn mittatikusta. Moottorin on hyvä olla sammutettuna ennen tarkistusta vähintään 10 minuutin ajan, mieluiten esim. yön yli.
Öljyä voit ostaa autotarvikeliikkeistä, autohuollosta tai marketeista. Huoltoasemilla öljy on usein kallista, joten suosittelen hankkimaan sitä muualta.
Jotta osaat käyttää oikeaa öljyä, tarkista öljylaatu autosi käyttöohjekirjasta. Netissä on myös varsin käteviä palveluita, jotka kertovat öljylaadun rekisteritunnuksen perusteella. Näitä löytyy esimerkiksi hakusanalla ”öljyn valintaopas”. Tärkeintä on oikean laatuluokan täyttyminen, näitä on sekä kansainvälisiä luokituksia (esim. ACEA A3) tai merkkikohtaisia (esim. MB Approval 229.31). Toinen huomioitava seikka on viskositeetti, eli kuinka juoksevaa öljy on. Se ilmoitetaan muodossa 0W-30, joista ensimmäinen luku tarkoittaa juoksevuutta kylmässä ja viivan jälkeinen numero kuumaviskositeettia. Vanhoissa autoissa yleispätevä viskositeetti on 5W-40, uudemmissa tarkista oikea viskositeetti aina käyttöohjeesta tai internetin palvelusta.
Näin tarkistat öljyntason:
- Avaa konepelti. Tämä tapahtuu usein kuljettajan jalkatilasta. Ennen kuin saat konepellin auki, sinun pitää painaa tuulihakaa konepellin etureunasta. Näet sen, kun raotat konepeltiä hiukan.
- Vedä moottorin öljyn mittatikku ulos. Mittatikun tunnistat usein värikkäästä päästä ja siinä voi lukea esim. engine.
- Kuivaa tikku huolellisesti paperiin ja työnnä se takaisin moottoriin.
- Vedä tikku uudestaan ulos ja lue siitä öljyn taso. Tikussa on kaksi viivaa, ylempi on maksimitaso ja alempi minimitaso. Öljyntason tulee olla näiden tasojen välissä. Näiden tasojen väli on yleensä 1-1,5 litraa. Mikäli öljy on lähellä minimitasoa tai sen alle, niin lisää suositeltua öljyä (ks. auton käyttöohjekirja). Maksimimerkki ei saisi ylittyä, mutta milli pari ei haittaa.
- Laita tikku takaisin moottoriin ja sulje konepelti.