Pyörien vaihto on monelle tuttua puuhaa, johtuen Suomen vaihtelevista vuodenajoista. Talvirenkaiden käyttöpakko on 1. joulukuuta – 28./29. helmikuuta. Kitkarenkaita saa käyttää ympäri vuoden. Nastarenkaita saa käyttää 1. marraskuuta – 31.3., tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin. Tämä ei nyt niin tarkkaa ole, vaikka lakiin onkin kirjattu. Poliisi alkaa sakottaa vääristä renkaista vasta ajan mentyä reilusti ohi ja jos keli vaatisi toisenlaisia renkaita.
Tarkista aivan ensimmäiseksi renkaiden kunto. Talvirenkaiden minimiurasyvyys on 3,0 mm ja kesärenkaiden 1,6 mm. Paremmat renkaat laitetaan taakse vetotavasta riippumatta, sillä takapyörien luisto on vaikeampi hallita kuin etupyörien luisto. Mikäli havaitset renkaiden kuluneen epätasaisesti, voi autosi alustan osat olla kuluneet tai ohjauskulmien arvot väärät. Vie autosi silloin korjaamolle.
Tarpeet:
- Tunkki. Autojen omat tunkit ovat usein ”kertakäyttöisiä”, eikä niitä ole tarkoitettu renkaiden kausivaihtoon, vaan rengasrikon yhteydessä käytettäväksi. Hanki siis autotarvikeliikkeestä kunnon tunkki.
- Rengasavain. Ristikkoavain on hyvä, mutta sillä ei saa kovin voimakasta vääntömomenttia jos pultit ovat jumissa. On olemassa myös teleskooppivarrella olevia avaimia, joilla saa voimakkaan väännön.
- Momenttiavain alumiinivanteiden kiristykseen.
- Toiset pultit. Jos autosi toisen pyörät ovat peltivanteilla ja toisen alumiinivanteilla, on myös pultit yleensä kummallekin vannetyypille erikseen.
- Jokin pönkkä renkaan eteen, esim. kivi tai lankun pätkä.
Näin vaihdat renkaat:
- Pysäköi auto tasaiselle alueelle. Kytke seisontajarru ja laita vaihde päälle (automaattivaihteessa asento P).
- Laita pönkkä jonkin renkaan etu- ja takapuolelle, sille puolelle jolta et aio aloittaa renkaanvaihtoa.
- Irrota mahdollinen pölykapseli. Se lähtee vetämällä sitä voimakkaasti. Löysää pultteja noin puoli kierrosta.
- Aseta tunkki auton alle. Nostokohta on joskus merkitty auton helmaan, mutta asia kannattaa varmistaa auton käyttöohjeesta. Älä nosta autoa väärästä paikasta. Kun tunkki on paikallaan, nosta kyseinen pyörä ilmaan.
- Nyt voit löysätä pultit kokonaan ja poistaa pyörän. Jos pyörä ei ota irtoakseen, sitä voi varovasti naputella vasaralla tai esim. potkimalla. Voit laittaa esim. laudan vasaran ja pyörän väliin niin säästyt jäljiltä.
- Nosta uusi pyörä paikalleen, huomioi pyörimissuunta! Jos pyörimissuunnalla on väliä, se on merkitty renkaan kylkeen. Alumiinivanteissa saattaa olla muoviset soviterenkaat, varsinkin jos ne eivät ole alkuperäiset vanteet. Tarkista siis, että soviterenkaat on kunnolla paikallaan vanteen keskiössä.
- Kiristä pultit miedosti. Laske auto alas ja kiristä alumiinivanteet oikeaan kireyteen. Tavanomainen kiristysmomentti henkilöautoissa on 120 Nm. Peltivanteet voi laittaa sormituntumalla, tiukkaan kireyteen. Pultit tulee kiristää ristikkäin, ei siis viereistä vaan aina vastapäinen pultti. Jos pultteja on viisi, kiristä ne tähtimäisen kuvion mukaan (ks. kuva).
- Laita lopuksi mahdollinen pölykapseli paikalleen työntämällä sitä voimakkaasti kohti vannetta. Huomaa oikea asento, venttiilinpaikka on usein merkitty pölykapseliin. Jotta vältyt pölykapselin irtoamiselta ajossa, varmista että vanne on puhdas ja pölykapseli menee kunnolla kiinni.
- Toista sama kaikkien pyörien kohdalla.
- Käy lopuksi huoltoasemalla tarkistamassa rengaspaineet. Oikeat rengaspaineet löydät joko kuljettajan ovenpielestä, polttoainetankin luukusta tai käyttöohjekirjasta. Rengaspaineet voi käydä tarkastamassa jo ennen vaihtotyötä, jolloin saat tarkemman mittauksen kun renkaat eivät ole lämmenneet ajossa.
Jos olet vaihtamassa renkaita talviaikaan lämpimässä tilassa ja tarkistat paineet siellä, ota huomioon paineenmuutos kun siirryt ulos. Renkaiden paine laskee niiden jäähtyessä, noin 0,1 bar/10 °C. Eli jos vaihtotallissasi on +20 °C ja ulkona nollassa, laita renkaisiin ylipainetta 0,2 bar.
- Jos autossasi on alumiinivanteet, ne pitää jälkikiristää noin 50 kilometrin ajon jälkeen. Tämä on tärkeää erityisesti uusien alumiinivanteiden kanssa.
- Jos autossasi on rengaspaineen valvontajärjestelmä, se täytyy ehkä kalibroida renkaiden vaihdon jälkeen. Kalibrointi suoritetaan usein ajotietokoneen valikosta tai kojetaulusta löytyvästä painikkeesta. Katso tarkemmat ohjeet käyttöohjeesta.